1,47 miljoen euro extra investeringsbudget voor Beerse dankzij Vlaams regeerakkoord

Op 7 oktober 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

De Vlaamse gemeentebesturen krijgen de komende jaren in totaal 1,33 miljard euro extra middelen om te investeren in hun gemeente. Voor Beerse betekent dat concreet 1,47 miljoen euro extra. Dat is het gevolg van het nieuw Vlaams regeerakkoord: de Vlaamse overheid neemt een groot deel van de betaling van de ambtenarenpensioenen over én geeft de gemeenten extra budget omwille van hun open ruimte.

“Naast de 1,47 miljoen extra aan investeringsmiddelen zal het gemeentefonds, de belangrijkste inkomstenbron voor onze steden en gemeenten, de komende jaren elk jaar met 3,5% groeien, dit zorgt voor nog een pak meer gegarandeerde inkomsten voor de gemeente.” weet N-VA-raadslid Bart Smans, die de financiën voor de gemeente voor N-VA opvolgt. “Jammer dat het nieuw bestuur in Beerse hier niet op wachtte, en in september al besliste de belastingen voor DIFTAR te verhogen. Hopelijk komen ze hier nog op terug.”

De nieuwe Vlaamse regering wil de gemeenten meer financiële ademruimte geven zodat ze de komende jaren sterk blijven investeren.

“Dat geld is ook nodig om te investeren in onze mooie gemeente Beerse”, verduidelijkt N-VA-fractieleider Ben Bols. “Met dit geld kunnen we onze gemeente écht beter maken. N-VA Beerse-Vlimmeren wil dat de gemeente met de bijkomende Vlaamse financiering bij voorkeur investeert in veiligere wegen en betere voetpaden”, vult Bols aan. “Door Vlaanderen kan de gemeente extra investeren zonder dat onze belastingen en schulden stijgen.”