N-VA heeft bedenkingen bij tijdelijke oplossing voor bib en gemeentehuis

Op 30 augustus 2019

De N-VA toonde zich in Beerse op de gemeenteraad kritisch voor de tijdelijke oplossing die voor het gemeentepersoneel zal worden voorzien. Het betrekken van personeel en oppositie was slechts een schijnvertoning. Het personeel krijgt ook helemaal niet wat zij vroegen. Bovendien wordt het een kostelijke grap voor de belastingbetaler.​

Vooraf werd aangekondigd dat personeel en raadsleden betrokken zouden worden, maar dat was vooral een rookgordijn. Uiteindelijk koos het bestuur zelf een optie en lichtte dan iedereen in. Dit zorgt vooral voor het personeel dat ze niet kregen wat ze gevraagd hadden. De tijdelijke oplossing zorgt er immers voor dat zij in oude infrastructuur blijven en komt er na de gestelde deadline van 1 april 2020. “Daarnaast is er helemaal geen zicht op een definitieve oplossing, aangezien het college geen zekerheid wilde geven dat het geld voor een nieuw gebouw in het Meerjarenplan zal worden opgenomen.” aldus N-VA-raadslid Bart Smans.

Kostelijke grap voor de burger​

Uiteindelijk draait vooral de belastingbetaler op voor deze hele grap. De tijdelijke oplossing kost minstens 1,3 miljoen euro, en waarschijnlijk een pak meer. Van de 13 miljoen die de vorige bestuursperiode werd voorzien, werd door de nieuwe ploeg in juni al beslist om voor meer dan 900.000 euro aan nieuwe investeringen te doen en ondertussen komt daar nog 1,3 miljoen voor een tijdelijke oplossing bij. “De uiteindelijke oplossing dreigt zo voor extra schulden of extra belastingen te zorgen, je kan een euro immers geen 2 keer uitgeven”, zegt Smans.