Oppositie verlaat gemeenteraad vanwege gebrek aan transparantie in aanpak van financiële situatie

Op 10 november 2022

De verenigde oppositie van Groen!, N-VA en Vlaams Belang en onafhankelijk oppositieraadslid Nancy Cruysberghs is niet te spreken over hoe de financiële situatie in Beerse wordt aangepakt. In december 2021, nog voor de Oekraïne en energie-crisis, waarschuwden de oppositie al dat de schuld onhoudbaar werd in 2025 en er te weinig rekening werd gehouden met inflatie. Toch koos het bestuur om die waarschuwing te negeren en bleef het in 2022 nog heel wat extra geld uitgeven. Nu staat het gemeentebestuur een grote besparingsoefening te wachten. Ze kijken hierbij niet naar hun eigen extra projecten maar besparen op service naar burgers en het personeel. Doordat de meerderheid enkel zaken in de geheime zitting wou bespreken in plaats van open te zijn naar de gemeenteraadsleden, publiek en burgers toe, besliste de oppositie om op te stappen. Vrijdag 14 oktober kwam er in Beerse een eerste bericht dat stelde dat er plots 9,7 miljoen moest worden bespaard. De oppositiepartijen vroegen om de commissie financiën bijeen te laten komen in Beerse, maar kregen nul op het rekest. De meerderheid van CDE-Vlim.be en Beerse+ wilde alles in een besloten zitting van de gemeenteraad (zonder publiek) behandelen. De oppositie wees hen echter op de wettelijke verplichtingen, en zo zou de financiële situatie uiteindelijk toch openbaar behandeld worden op de gemeenteraad van 27 oktober. Daar bleek het openbare stuk echter beperkt. De oppositie wees de meerderheid op de gemiste kansen van het verleden. Zij hebben in december ’21 de alarmbellen al geluid. Toen was al duidelijk dat onder dit bestuur de schuld van 14 naar 25 miljoen euro zou stijgen. De autofinancieringsmarge, het cijfer dat aangeeft hoe vlot je je schuld kan aflossen, zakte voor het eerst naar een negatief getal (-292.000 euro in 2022) en voor 2023 tot en met 2025 werd niets extra voor inflatie voorzien. Toen was al duidelijk dat niet de minste schok meer kon opgevangen worden, tenzij het roer werd omgegooid. Nu staan we hier. Die aanpak had anders gemoeten volgens Groen! , N-VA en Vlaams Belang en het onafhankelijk raadslid. Ze hebben er vooral problemen mee dat het bestuur het hele jaar de andere kant uitkeek. Het bestuur bleef in 2022, net als in de voorgaande jaren, extra geld uitgeven dat er niet meer was. Het beste voorbeeld is de aankoop van het gebouw van B-Post voor meer dan 1 miljoen euro. Ook werd nog een nieuwe jeugdbegroting goedgekeurd van 160.000 euro. Daarnaast werd voor de verbouwingen van Lentezon niet de 500.000 euro uitgegeven die in het meerjarenplan stond, maar steeg dat bedrag plots naar 1,1 miljoen euro. Niets tegen zo’n project als dat in Lentezon, maar als je weet welke tsunami er op je afkomt, dan doe je dat niet zonder dat geld elders te zoeken, en dat gebeurde niet. Oppositie verlaat zaal vanwege onduidelijkheid Tot het plots half oktober ’22 was, dan bleek opeens het onvermijdelijke: Beerse zou volgens haar mailing 6,7 miljoen euro moeten besparen op exploitatiekosten en daarbovenop nog eens 3 miljoen euro investeringen schrappen. Door nu snel snel te werken vrezen de oppositiepartijen dat opnieuw foute keuzes worden gemaakt. Personeelsleden worden bijvoorbeeld niet vervangen. Zo is er een halvering van het budget voor onderhoud, uitrusting en inrichting van gebouwen. Dit zijn zaken die zorgen dat je die kosten gewoon met enkele jaren opschuift, en dat het kostenplaatje op het einde nog vergroot. Ze wensen het bestuur op haar verpletterende verantwoordelijkheid te wijzen. Omdat het bestuur, ondanks herhaald aandringen van meerdere gemeenteraadsleden, niet transparant wilde zijn over haar beleidskeuzes, verliet de oppositie de zaal.