Twee derde van de bladkorven verdwijnt in Beerse

Op 28 september 2023
Twee derde van de bladkorven verdwijnt in Beerse

N-VA hekelt dat twee derde van de bladkorven verdwijnen in Beerse. “Nadat CDE-Vlim.be en Beerse+ beslisten om het snoeihout niet meer op te halen is dit een nieuwe besparing op service aan de burgers”, aldus Bart Smans (N-VA), “We wonen vaak mooi in het groen in Beerse en Vlimmeren, maar worden hierin ontmoedigd door deze meerderheid.”

Welke gevolgen heeft deze besparing in de praktijk?

Nog slechts één op de drie bladkorven die vorig jaar in het straatbeeld stonden, zullen er dit jaar nog staan. CDE-Vlim.be en Beerse+ beslisten begin september dat er dit jaar 49 in plaats van 145 bladkorven komen. “Ze geven aan dat de bladkorven groter zullen zijn, maar daar heb je weinig aan als je honderden meters verder moet met je bladeren”, zegt Bart Smans van oppositiepartij N-VA, “Het college verwacht wel nog dat je het voetpad voor je huis zelf schoonmaakt, niet iedereen heeft daar materiaal voor, moet iedereen die dat niet heeft dan een kruiwagen kopen?” Bovendien maakt het raadslid zich zorgen dat in de herfst mogelijks de bladeren zorgen voor opstoppingen van de rioleringsputjes, in het verleden zorgde dit al voor straten die onder water kwamen te staan.

Kroniek van een aangekondigde besparing

In december vorig jaar werd op de lijst van besparingen aangegeven dat de bladkorven deels zouden verdwijnen, toen al stelde N-VA zicht daar vragen bij. In augustus vroeg Smans nog eens om goed na te denken en zeker overal waar gemeentebomen staan, de bladkorven te behouden. Toen stelde het college dat dit nog allemaal herbekeken moest worden, maar enkele weken later blijkt het scenario uitgewerkt en besliste het college dat slechts één derde van de bladkorven overblijft. Smans hekelt dat een goede besparing nu wordt wegbespaard. “Het is op zich goed dat mensen meehelpen om de bladeren op te ruimen en dat daarvoor bladkorven werden voorzien. Door deze nu zo fors te verminderen hak je het goede van de besparing helemaal weg.”

Ben jij benieuwd of jij dit jaar verder zal moeten wandelen met je bladeren? De lijst van de bladkorven die dit jaar geplaatst worden, kan je in deze link vinden.