Vergeten bodemattest kost Beerse belastingbetaler een flinke duit

Op 21 december 2023
afgraven grond Beerse

“Den Hout krijgt een nieuwe groene zone”, zegt gemeenteraadslid Linda Bosch (N-VA), en dat is een mooie zaak, “Spijtig genoeg vroeg de gemeente nooit een bodemattest op, waardoor ze nu volledig zelf instaan voor het opmaken van de verontreinigde grond. Goed voor het afvoeren van 1.320 ton slakken en assen waarvoor voorlopig 150.000 euro werd ingeschreven.”

Vergeten bodemattest

Voor de creatie van een nieuwe groen zone aan den Hout koos het gemeentebestuur ervoor om een domeinvergunning over te nemen van de vroegere Hal Roefs en een concessie-overeenkomst te sluiten met de Vlaamse waterweg om het gebouw zelf af te breken. Normaal wordt er steeds een bodemattest opgemaakt bij het afsluiten van contracten, maar dat liet de gemeente na. Zo zal de gemeente nu zelf instaan voor de kosten van het opruimen van de historische bodemverontreiniging.

Wat kost dit voor u?

Op de gemeenteraad in december kwam meer naar boven over het kostenplaatje dat de gemeente voorziet. “De gemeente schreef in haar meerjarenplan nu al zeker 150.000 euro extra in om de verontreinigde gronden op te ruimen.” Zegt Bosch, “maar dat is volgens mij lang niet zeker dat ze daarmee toekomen, ze zullen maar liefst 1.320 ton slakken en assen moeten afvoeren en ook wordt er asbest geruimd.” N-VA vind het heel mooi dat er een nieuwe groene zone wordt gecreëerd aan Den Hout, het is wel spijtig dat door een vergeten bodemattest dit een heel stuk extra zal kosten.