Beersenaren moeten snoeiafval voortaan zelf naar containerpark brengen

Op 21 maart 2022
Bart Smans strooizout

Op de gemeenteraad van januari kaartte Ben Bols aan dat snoeiafval niet meer wordt opgehaald in onze gemeente. De uitleg van de meerderheid: “Het is niet echt milieuvriendelijk.” Voor de N-VA is het duidelijk dat dat een drogreden is. Het gaat hier gewoon over een pure servicebesparing aan de burger.

Op de gemeenteraad zelf had de bevoegde schepen niet onmiddellijk een antwoord klaar op onze vraag, maar intussen reageerde ze schriftelijk: “Inwoners kunnen nu 6 dagen per week hun snoeihout rechtstreeks wegbrengen naar het recyclagepark. Daarnaast ligt het snoeihout nu geen dagen meer te wachten op de bermen/voetpaden tot het wordt ingezameld. Het is niet echt milieuvriendelijk om de hele dag vrachtwagens door het dorp te laten rijden op zoek naar snoeihout. En mensen die snoeihout naar het recyclagepark brengen, brengen dikwijls ook nog andere afvalsoorten mee.”

Vrees voor sluikstort

“Dit antwoord tart alle verbeelding”, vertelt Bols verontwaardigd. “Iedereen apart naar het containerpark laten rijden is minder vervuilend dan een vrachtwagen die op een vaste dag al het afval ophaalt? De burger die zijn of haar tuin onderhoudt, wordt bestraft met deze maatregel. Ouderen die niet of moeilijk in het containerpark geraken, blijven achter met hun snoeiafval. Bovendien verhoogt het bestuur de kans op sluikstorten.

Een besparing op service

Ook Bart Smans, die de financiën voor de N-VA opvolgt, reageert verbolgen: “De verhoging van de belastingen van dit bestuur zorgde ervoor dat de Beersenaar jaarlijks extra in hun portemonnee moet schieten. De schepen stelde dat er in ruil meer dienstverlening wordt geboden aan de burger. “In de praktijk worden diensten echter teruggeschroefd”, merkt Smans op. “Hoog tijd dus om te bekijken hoe de belastingen opnieuw kunnen dalen.”