Bezorgdheid rond project Akkerbeek

Op 28 mei 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en toegankelijkheid, Veiligheid in ons dorp, Ruimtelijk ordening
pleintje project Akkerdries

Op de gemeenteraad van  24 mei uitten de bewoners van de straten rond project Akkerbeek hun bezorgdheid rond een woonproject, en dat is volgens N-VA terecht. “Het college beslist wat hier komt”, zegt N-VA-raadslid Lili Jansen, “en hoogbouw van 4 verdiepingen hoort niet op die plaats.

Voor N-VA is het duidelijk. Hoogbouw van 4 verdiepingen is niet op zijn plaats hier. De gemeente heeft een visie waarbij zo’n hoogbouw wel kan in de straten rond de Bisschopslaan. “De bevoegde schepen schermt ermee dat dit gebied ‘strategisch gebied’ is, maar dat betekent niet dat er 4 hoog moet gebouwd worden”, zegt Jansen.

Het college beweert ook dat dit project in 2016 door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Dit verdient de nodige nuance. Wat in 2016 werd goedgekeurd is het volgende: “De gemeente wil inzetten op de ontwikkeling van een sociale verkaveling met aandacht voor nieuwe woonvormen, wijkwerking met een uitgerust wijkhuis met pentanqueterreinen, speelruimte voor de kinderen en kwalitatief collectief groen in plaats van afzonderlijke tuinen.” Wij vragen dat het college dit niet invult met 4 bouwlagen, dat is iets heel anders.

Daarnaast vraagt N-VA om te bekijken of er voor de ontsluiting van dit project naar alternatieven wordt gekeken, door benadering van eigenaars rondom.  Als het toch niet kan om via een andere weg te ontsluiten, willen we vragen dat er op zijn minst extra maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid voor aanliggende straten te garanderen.

Het college beslist wat er mag gebouwd worden, wij vragen dat zij rekening houden met de bezorgdheden van de bewoners en gemeenteraadsleden.