De N-VA pleit voor permanente verkeerslichten brug 5 en 6

Op 29 juni 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

De verkeersdoorstroming aan onze meest gebruikte bruggen, brug 5 en brug 6, verloopt niet altijd zoals het hoort. Tijdens de
spitsuren is het vaak aanschuiven geblazen om die ene rijstrook te kunnen oversteken. Toch zorgde een tijdelijke verkeerssituatie
voor nieuwe inzichten.

Het is u de laatste maanden ongetwijfeld opgevallen dat er tijdelijke lichten staan aan brug 5. Dat heeft te maken met de werken in de Schransdriesstraat. De lichten zorgen voor duidelijkheid: je ziet op elk moment wanneer je mag oversteken en er bestaat geen twijfel meer over wie voorrang heeft. Veel inwoners zijn van mening dat de lichten de verkeersveiligheid gevoelig verhogen en ze best permanent geïnstalleerd worden.

Meerwaarde, maar...

Ook N-VA Beerse-Vlimmeren vindt de verkeerslichten een meerwaarde. We pleiten daarom voor dezelfde aanpak voor brug 6. Op die manier zullen de verkeerssituaties aan de bruggen in de toekomst vlotter en duidelijker worden. Wel waren we verbaasd dat het gemeentebestuur geen rekening houdt met personen met een beperking. Zo is het voor iemand die die blind is onmogelijk om brug 5 op een veilige manier over te steken.

Nochtans raadt onze gemeente hen aan om de brug te gebruiken zolang de lichten staan. De N-VA vindt dat onaanvaardbaar. We vragen het gemeentebestuur dan ook met aandrang om de verkeerssituatie aan te passen, zodat al onze inwoners de brug veilig kunnen gebruiken.