Een terugblik op vijf jaar: De Verandering Werkt

Op 8 mei 2018, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Leefmilieu, Mobiliteit en verkeersveiligheid
De verandering werkt Beerse.

De voorbije vijf bestuursjaren zijn voorbij gevlogen. Op 14 oktober trekt u opnieuw naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Marc Smans zal de N-VA-lijst trekken en is dus opnieuw kandidaat-burgemeester. Samen met een sterk verjongd en vergroot team gaat de N-VA ervoor. Marc neemt u mee voor een terugblik op het afgelegde traject van de voorbije jaren.

Verkeersveiligheid en rust in het dorp

Na 20 jaar stilstand hakte de N-VA eindelijk de knoop door voor de omleiding van het zwaar verkeer dat nu dagelijks door Beerse-centrum, Den Hout en Vlimmeren rijdt. We beslisten om het verkeer langs een volledig vernieuwde en veiligere Nieuwe Dreef te sturen en zo langs een nieuwe brug over het kanaal. Eindelijk kunnen we vooruitgang boeken in dit dossier dat vele inwoners nauw aan het hart ligt.

Veiligheid

We plaatsten heel wat camera’s met nummerplaatherkenning in onze gemeente en politiezone. Zo kan onze politie criminelen sneller opsporen. Een camera op de Lilsedijk (om ook de fietsenstalling in het oog te houden), op het kerkplein (om de omgeving in het oog te houden) en in de Sint Corneliusstraat staan nog op de planning. De buurtinformatienetwerken (BIN) werden de voorbije jaren sterk uitgebreid met de hulp van geëngageerde inwoners. Drugs en overlast horen niet in onze gemeente. Samen met de politie treden we strenger dan ooit op.

Vlaams

Onze tradities zijn belangrijk in Beerse. We vinden het belangrijk dat Sinterklaas vergezeld wordt van zijn zwarte pieten. Sinds 2013 meert de sint samen met zijn zwarte pieten terug aan in Beerse. Ook is er een nieuwe kerstmarkt in Beerse op het kerkplein. We vergeten ook ‘Nieuwjaarke Zoete’ niet! In Beerse werden de tenten van onze verenigingen sinds dit jaar naast de kerststal gezet. Dat zorgde voor meer verkeersveiligheid en gezelliger samenzijn. In zowel Vlimmeren als Beerse voorzagen we agenten om kinderen (en hun ouders) veilig over te laten steken.

Verantwoord welvarend

We brachten het budget opnieuw op orde. Niet meer dan normaal dat u, als inwoner, daar ook iets van terugkrijgt. Daarnaast verlaagden we de aanvullende personenbelasting van 6,5 naar 6 procent. Onze zelfstandigen gingen er ook op vooruit. De belasting op bedrijfsruimte en de terrasbelasting werden afgeschaft. We voorzagen extra parkeerruimte in het centrum door het openstellen van het Kerkplein. Ook werkten we een subsidie uit waarmee we starters in onze gemeente ondersteunen.