Financiën Beerse rooskleurig? Toch enkele bedenkingen!

Op 31 mei 2024, over deze onderwerpen: Een welvarende gemeente, Belastingen, Financiën & Begroting
financiën Beerse

Ondanks dat de cijfers van 2023 best goed waren, stemde N-VA op de gemeenteraad tegen. Niet ‘om tegendraads’ te doen, maar omwille van drie concrete bezorgdheden naar de toekomst toe. Ten eerste zijn er heel veel éénmalige inkomsten/minderuitgaven. Daarnaast zijn het zeker niet enkel de diensten, maar vooral ook de belastingbetaler, die bovenop alle indexeringen 15% meer betaalde om tot dit resultaat te komen. Tenslotte is de schuldafbouw die vorige legislatuur met N-VA werd gedaan plotseling gestopt. Er zal nog veel werk zijn om alle investeringen die gepland zijn voor de volgende 12 jaar te kunnen betalen!

Éénmalige zaken

In de financiële werkgroep van Beerse werd berekend dat we structureel élk jaar 5 miljoen moeten overhouden aan exploitatiesaldo (gewone opbrengsten min kosten) om onze geplande investeringen in de komende 12 jaar te kunnen betalen. Van de afgelopen 4 jaar is dat nu voor de eerste keer gelukt, maar dat wil niet zeggen dat we er zijn. Want omdat dit in 2023 is gelukt is, als we de cijfers in detail bekijken, geen garantie voor de volgende jaren.

In de cijfers van 2023 zitten maar liefst 2,1 miljoen euro aan éénmalige ontvangsten (het grootste deel omdat de hogere overheid éénmalig 1,7 miljoen extra personenbelasting doorstortte). Ook zijn een heel deel van de voorraden van de gemeente opgebruikt, wat zorgt voor heel wat extra kosten in de volgende jaren. Zo zijn er bijvoorbeeld 195.350 euro minder uitgaven voor wegen omdat ‘veel materiaal dat aanwezig is is gebruikt in plaats van nieuw aangekocht'. Ook zijn 83.904 euro aan verplichte opleidingen verspreid over meerdere jaren, is er 61.944 euro minder onderhoud gedaan voor het gewone basisonderwijs, werd minder werkgereedschap onderhoudscontracten en werkkledij aangekocht enz. . Goed uiteraard dat er wordt gekeken om niet nodeloos aan te kopen, maar we weten allemaal dat als je in 2023 je voorraad opgebruikt, je dit in 2024 niet kan doen. Dus moet je die terug aanvullen, en zo komen er dus de volgende jaren terug extra kosten bij.

Ook werd een dik miljoen aan investeringen naar het jaar 2024 verschoven . Onder meer 543.000 euro voor wegen, 264.000 euro voor de politiedienst, 142.000 euro voor assistentiewoningen, 113.000 voor gewoon basisonderwijs, enzovoort. Dit alles verzwaart de kosten voor de komende jaren.

Belastingbetaler betaalt het gelag

Bart Smans, die de financiën opvolgt voor N-VA, merkte ook op dat vaak wordt gesproken over de inspanning van de gemeentelijke diensten. En dat is terecht. Wij hebben veel respect voor het werk dat zij doen. Maar waar niet over wordt gesproken is de inspanning van de belastingbetaler. In 2023 zijn er vanuit de fiscale ontvangsten en boeten maar liefst 3,9 miljoen euro meer inkomsten dan in 2022. De inspanning komt wel degelijk van onze burgers. Had het huidige bestuur van CDE-Vlim.be en Beerse+ de personenbelasting begin deze legislatuur niet met 15% opgetrokken, dan hadden er in 2023 exact €  1.140.890,74 minder inkomsten geweest. 1,14 miljoen is dus rechtstreeks gelinkt aan die belastingverhoging. De Beersenaar betaalde alleen aan personenbelasting dus meer dan 60 euro meer dan het jaar ervoor! Ook gingen bijvoorbeeld de inkomsten uit boetes bijna maal vier op 3 jaar tijd (28.524 euro in 2021 naar 104.747 in 2023).

Schuldenbeheer onder controle houden!

En ondanks de belastingverhoging die dit bestuur doorvoerde, is de schuldafbouw gestopt. Van 2012 tot 2018, toen N-VA mee bestuurde, werd de schuld afgebouwd met bijna 10 miljoen euro. Eind 2023 staat de teller terug 4,5 miljoen hoger. Nochtans zullen we goed moeten zien hoe we de toekomstige investeringen (Nieuw dienstencentrum, nieuwe school Giblo,…) moeten kunnen betalen, schuldbeheersing blijft dus meer dan nodig!