Focus op Vlimmeren!

Op 26 juli 2021

Na meer dan twee jaar oppositiewerk peilden we bij onze Vlimmerse gemeenteraadsleden naar een stand van zaken over hun dorp.

HET KUNSTGRASVELD IN VLIMMEREN IS AFGEWERKT. EEN MOOIE VERWEZENLIJKING?

Bart: “Absoluut. De N-VA heeft keihard gewerkt om het gebied uit het zonevreemde te trekken. We voorzagen in 2019 het nodige budget om het kunstgrasveld aan te leggen. Nu, twee jaar later, zijn we uiteraard blij dat alles zo goed als afgewerkt is.” “Twee puntjes hebben we aangekaart bij het huidige gemeentebestuur. Enerzijds wilden we een offerte voor het gebruik van kurkkorrels in plaats van de huidige rubberkorrels. Dat is een ecologischer en gezonder alternatief. Anderzijds hadden we ook graag gezien dat oversteek ‘De Pegger’ geïntegreerd zou worden in het project in functie van de veiligheid van de sporters. Helaas had de meerderheid geen oren naar beide voorstellen.”

WELKE ANDERE PROJECTEN ZIJN ER IN VLIMMEREN OP TIL?

Hans: “Tijdens de vorige bestuursperiode kochten we het pleintje rechtover de kerk. Het was de bedoeling om daar een mooie rustplaats voor inwoners en voorbijgangers van te maken. De inrichting ervan lag de voorbije tweeënhalf jaar helaas stil. Nu blijkt er toch opnieuw schot in de zaak te komen. We hopen dat die plek snel wordt aangekleed, net zoals wij voorzien hadden.”

HOE ZIT HET MET WEGENWERKEN?

Bart: “De meerderheid plant de komende tijd geen wegenwerken. Er deed zich nochtans een mooie opportuniteit voor. In 2022 vernieuwt Rijkevorsel de weg van Sint-Jozef naar Vlimmeren. Dat is een ideaal moment om het Hei-Ende, zowat de oudste weg in Vlimmeren, aan te pakken. Het gemeentebestuur zag dat niet zo. Zonde, want een samenwerking bespaart flink wat kosten. De nieuwe weg zal dus stoppen aan de gemeentegrens van Vlimmeren.”

WAT MET DAT ANDER HEIKEL PUNT IN VLIMMEREN, HET FIETSPAD RICHTING WECHELDERZANDE?

Bart: “Eerst plande Lille een fietspad van Wechelderzande naar Vlimmeren in 2023, terwijl Beerse pas in 2024 een studie voorzag voor ons gedeelte. Ook daar dreigde dus aan onze gemeentegrens duidelijk te worden waar Vlimmeren begint. De N-VA vroeg begin 2020 om die samenwerking toch op te zetten om kostenefficiënt te werken.” “In april 2021 werd een studie-aanvraag goedgekeurd om dat te bekijken. Hopelijk zorgt de vertraging er niet voor dat we de deadline in 2023 missen. Voorlopig voorziet de meerderheid nog altijd geen geld in het meerjarenplan om dat fietspad aan te leggen. Ik zal pas gerust zijn als dat het geval is.”

ER IS OOK SPRAKE VAN EEN PROJECT VOOR DE OUDERE INWONERS?

Hans: “Dat klopt. In de Hoogstraat werd een eerste aanvraag voor een project gedaan. Het gemeentebestuur investeert zelf niet in een project voor senioren, maar een privébedrijf zou de serviceflats willen zetten. Bij een eerste intekening maakten wij onze bedenkingen over parking en veiligheid. De gemeente kan vooral een rol spelen in het opzetten van een samenwerking met de parochiezaal.”

“Een geïntegreerde, vernieuwde zaal zou een meerwaarde betekenen voor ons dorp. Een feestzaal kan bovendien gebruikt worden voor verschillende activiteiten. Het lijkt ons logisch dat het gemeentebestuur daarin investeert. Praten met elkaar is dé essentie om op een efficiënte manier iets moois te maken van ons dorp. Het gebrek aan samenwerking lijkt jammer genoeg de rode draad door alle Vlimmerse projecten.”