Gouverneur vernietigt onwettige bouwstop

Op 21 november 2020
Gouverneur Berx vernietigt onwettige bouwstop dankzij sterke oppositie N-VA

BEERSE. Op 24 september 2020 keurde het gemeentebestuur de invoering van een ‘omgevingsluwe periode’ goed. Het huidige gemeentebestuur wil tot en met 31 maart 2021 een stop te zetten op het verlenen van omgevingsvergunningen voor bepaalde projecten en verbouwingen. Voor 7 grote projecten die al reeds besproken zijn wordt een uitzondering verleend. Oppositiepartij N-VA verzette zich tegen het punt, wegens onwettig.

"Beschamend dat de schepen niet op de hoogte was van de wetgeving. De gemeente is altijd verplicht een standpunt in te nemen. Met dit besluit weigerde men alle vergunningen, behalve een paar grote projecten, die nog snel behandeld konden worden. Dat is niet eerlijk en favoritisme.”

Op 28 september 2020 dienden N-VA fractie een klacht in bij de gouverneur van de provincie. Zo vroegen raadsleden Ben Bols en Hanne Lenaerts in deze klacht vernietiging van het gemeenteraadsbesluit om de volgende redenen:

• Totaal gebrek aan wettelijke grondslag voor de bouwpauze;
  • Manifeste bevoegdheidsoverschrijding door de gemeenteraad;
  • Uitholling van het eigendomsrecht (1e AP Europees verdrag voor de rechten van de
  • mens) en schending van het gelijkheidsbeginsel (art. 10 en 11 GW);
  • Onjuiste invulling en aanwending van een beleidsmatig gewenste ontwikkeling.

Tijdens de gemeenteraad werd pijnlijk duidelijk dat de bevoegde schepen van omgeving en wonen Staf Willemsens (CDE-Vlim.be) totaal niet op de hoogte was van de huidige wetgeving en de beleidslijnen van de Vlaamse Overheid. Zo gaf hij toe de beleidslijnen ‘niet te hebben gelezen’ en geen overleg te hebben gehad met de hogere overheden, zoals de provincie.

https://youtu.be/nLNDUHw9k90?t=2509 -> Schepen geeft toe geen overleg te hebben gehad
met provincie
https://youtu.be/nLNDUHw9k90?t=2520 -> Schepen geeft toe de beleidslijnen ‘niet te hebben
gelezen’

“Een schepen dient op de hoogte te zijn van de meest recente ontwikkelingen, zeker wanneer men zo’n ingrijpende beslissing wil doorvoeren. Het is beschamend dat dat niet het geval was”,
aldus Hanne Lenaerts (N-VA). Raadsleden Ben Bols en Hanne Lenaerts (N-VA) legden hem het vuur aan de schenen en benadrukten dat het gemeenteraadsbesluit onwettig was en raadden hem aan zijn huiswerk opnieuw te maken en het punt (tijdelijk) te schrappen. Tegen beter weten in keurde de meerderheid van BeersePlus en CDE-Vlim.be het besluit toch goed.

De provinciegouverneur geeft nu de N-VA over de hele lijn gelijk en vernietigt het gemeenteraadsbesluit. Gelet op de bevoegdheidsoverschrijding, het verordenend karakter van de beleidsmatig gewenste ontwikkeling en de inhoud van (in het bijzonder) de eerste twee artikelen van het gemeenteraadsbesluit.

“We zijn blij dat de provincie ons gelijk geeft. De gemeente is altijd verplicht een aanvraag tot bouwen of verbouwen te behandelen en een standpunt in te nemen. Dat is hun verplichting tegenover onze inwoners.”

“Dit besluit is puur favoritisme. Alles wordt geweigerd, behalve een paar grote projecten, die mogen nog snel behandeld worden.” Klinkt het bij gemeenteraadsleden Hanne Lenaerts en Ben Bols