N-VA Beerse zorgt voor veiligheidsaudit voor ICT van gemeente

Op 23 mei 2022
cyberveiligheid Beerse N-VA

Op voorstel van oppositiepartij N-VA zal de gemeente Beerse in 2023 een veiligheidsaudit laten uitvoeren op alle ICT infrastructuur en de nieuwe website van de gemeente. “Onze gemeente werkt met gevoelige persoonsgegevens van al onze inwoners, dan moeten we 100% zeker zijn dat die gegevens goed beveiligd zijn.” aldus N-VA fractievoorzitter Ben Bols.

Uit informatie van Audit Vlaanderen geven 33 van de 300 steden en gemeenten aan dat hun informatieveiligheid dringend verbeterd moet worden. In dat kader stelde de N-VA Beerse voor om de ICT infrastructuur van de gemeente en de nieuwe website te laten doorlichten op vlak van cyberveiligheid.

Om de veiligheid van de Vlaamse besturen te verhogen biedt de Vlaamse regering aan alle lokale besturen bijkomende ondersteuning aan om de meest prioritaire risico’s rond cyberveiligheid aan te pakken. De N-VA stelt voor om via die ondersteuning een veiligheidsaudit te laten uitvoeren op alle ICT infrastructuur en de nieuwe website van de gemeente.

Bijkomend stelt de N-VA voor om de studenten van de richting Ethisch Hacken van de Howest Hogeschool in te schakelen om de infrastructuur door te lichten. Zij kunnen als schoolproject de website en infrastructuur van de gemeente proberen binnen te dringen om zo beveiligingslekken te proberen te ontdekken.

“Onze gemeente werkt met gevoelige persoonsgegevens van al onze inwoners, dan moeten we 100% zeker zijn dat die gegevens goed beveiligd zijn” aldus N-VA fractievoorzitter Ben Bols “Met zo’n beveiligingsaudit en door studenten van de Howest in te schakelen kunnen we mogelijke beveiligingslekken meteen opsporen en oplossen. Dat moet garanderen dat de gegevens van onze inwoners niet op straat komen te liggen.”