N-VA legt maatregelen op tafel om vrachtverkeer in goede banen te leiden

Op 7 april 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en toegankelijkheid, Veiligheid in ons dorp
foto vrachtwagens Beerse N-VA

Het vrachtverkeer in Beerse Centrum is en blijft een enorm probleem voor de veiligheid. In afwachting van een definitieve oplossing om vrachtverkeer uit het centrum te weren stelde Linda Bosch (N-VA) op de gemeenteraad van maart meer controles en een aanpassing van de bestaande borden voor. Het bestuur beloofde de situatie te bekijken.

 

Betere signalisatie gevraagd

 

De tonnagebeperking in de Lindelaan (zie foto) zorgt voor problemen met het vrachtverkeer. Het bord staat niet op de hoek van de straat, waardoor vrachtwagens de straat al indraaien, daar niet meer kunnen keren en dus doorrijden. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar ook tegen de wegcode. “Ik stel voor om het bord eerder in de straat te zetten, en bovendien het bord te vervangen door een zonebord verboden +3,5 ton”, zegt raadslid Bosch, “Er staan immers geen herhaalborden bij de volgende straten, waardoor het huidige bord niet meer geldt vanaf het eerste kruispunt en zijn doel mist. De politie kan daardoor dit verbod niet handhaven.”

 

N-VA vraagt ook meer controles en een definitieve oplossing

 

N-VA klaagt ook aan dat er geen controles zijn wanneer vrachtwagens de Lindenlaan of Houtseweg alsnog gebruiken. “Betere signalisering in combinatie met controles moeten zorgen voor een veiligere situatie”, aldus Bosch. Voor N-VA is het echter duidelijk. De strop ligt nog steeds bij de ontsluitingsweg, die ervoor moet zorgen dat het vrachtverkeer het centrum kan vermijden. N-VA stelt vast dat het dossier van de ontsluitingsweg deze bestuursperiode tot stilstand is gekomen, maar wij willen als oppositiepartij toch alle mogelijke manieren van verbetering aanbrengen en steunen. Daarvoor zijn controles en duidelijke signalisatie een noodzaak.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is