N-VA wil dat elke school strooizout ter beschikking krijgt

Op 17 februari 2021
Bart Smans strooizout

Het schepencollege in Beerse besliste dat Basisschool Triangel en het Locomotiefje geen zout ter beschikking krijgen voor het sneeuwvrij maken van hun stoep. Gemeenteraadslid Bart Smans (N-VA) vroeg om zout ter beschikking te stellen voor het ijsvrij maken van de stoepen, maar kreeg nul op het rekest.

Afgelopen zondag en maandag maakte het personeel van basisschool Triangel de stoepen zelf sneeuwvrij. “De veiligheid van de kinderen is essentieel en ik vind dat de gemeente daar ook zijn verantwoordelijkheid in heeft.” aldus Smans, “Ik begrijp dat het gemeentepersoneel niet overal tegelijk kan zijn bij zware sneeuwval, maar dan kunnen ze op zijn minst het zout voor de stoep ter beschikking stellen of terugbetalen.”

De vraag van gemeenteraadslid Smans werd op 15 februari in het college besproken, maar daar werd beslist om geen strooizout ter beschikking te stellen aan niet-gemeentelijke scholen. “Vooral de argumentatie dat dit niet gebeurt omdat het in het verleden nooit is beslist, vind ik zwak” geeft Smans aan, “Het is niet omdat een vraag nooit eerder gesteld werd, dat je hier nu niet op kan ingaan.” Smans hoopt vooral dat het college toch nog terugkomt op zijn beslissing en middelen voorziet voor alle scholen in de gemeente om de veiligheid van de kinderen te garanderen bij de volgende hevige sneeuwval.

Lees hier ook over in Het Laatste Nieuws.