Oud postgebouw Beerse blijft de belastingbetaler geld kosten

Op 21 december 2023
b-post Beerse

“Met trots kondigt het gemeentebestuur aan dat ze, bovenop de 911.000 euro die ze voor het gebouw betaalden, nog extra 180.000 euro gaan investeren om onder meer de parking van B-post van laadpalen te voorzien.” Hekelt Lili Jansen (N-VA), “Geen kerntaak van de gemeente, ze zouden dit geld best investeren in echte kernversterking”

Kostprijs gebouw B-Post

In juli 2022 kocht het gemeentebestuur het gebouw van B-post aan voor 911.000 euro. Dit gaat compleet in tegen de visie van de gemeente om onnodige oude gebouwen van de hand te doen. Daarom stemde N-VA tegen de aankoop. Bovenop die aankoop zal nu nog 180.000 euro worden uitgegeven om het gebouw en de parking op te knappen. “De meerderheid klopt zich op de borst dat ze voor het hele project bijna 300.000 euro subsidie krijgen, maar dan kost het gebouw nog steeds 1,1 miljoen aan de belastingbetaler, elke subsidie moet betaald worden.” zegt Jansen scherp.

Kerntaken gemeente

Wat de N-VA enorm stoort is dat de gemeente zich niet aan haar kerntaken houdt. Jansen geeft aan dat de gemeente in haar meerjarenplan 70.000 euro schrapt om het kerkplein in te richten als parking en evenementenplein, en tegelijk een veelvoud uitgeeft aan wat zij ‘kernversterking’ noemen. CDE-Vlim.be en BeersePlus beweren dat ze de CM (nu in de Vredestraat gevestigd), een deel van het postgebouw kunnen laten huren. “Het verhuren van een gebouw aan de CM kan perfect door een private uitbater gebeuren, is geen kerntaak van de gemeente, en al helemaal geen kernversterking”, zegt Jansen, “Het centrum aantrekkelijker maken naar de horeca en winkeluitbaters toe is dat wel.”