Schuld in Beerse stijgt verder, ondanks belastingverhoging van het bestuur

Op 21 maart 2022
cultuurverenigingen Beerse

Op de gemeenteraad van december klaagde N-VA-raadslid Bart Smans de slechte staat van de gemeentefinanciën aan. Ondanks de stijging van de schulden in onze gemeente, keurde de meerderheid de aanpassing van het meerjarenplan goed.

Ook twee jaar geleden gaf Smans al aan ongerust te zijn over de financiële situatie in onze gemeente. Toch werd het meerjarenplan ook toen zonder problemen goedgekeurd, ondanks een belastingverhoging voor de Beersenaren van 750.000 euro per jaar. De totale schuld zou stijgen van 14,4 miljoen in 2018 tot 24 miljoen in 2025.

Het zal wel allemaal zo erg niet zijn …

Er werd gesteld dat het allemaal niet zo erg zou zijn en dat we elk jaar de overschotten zouden gebruiken om schuld af te bouwen. Op het einde van de legislatuur zou de schuld waarschijnlijk ‘slechts’ 20 miljoen euro bedragen. Nu, twee jaar en een aanpassing van het meerjarenplan later, begint duidelijk te worden dat de situatie er helemaal niet op verbetert. Integendeel, in plaats van 24 miljoen prijkt er nu al een schuld van 25 miljoen euro in 2025.

Sparen is dit bestuur onbekend

Er wordt weleens geklaagd dat lokale besturen het moeilijk hebben met alle minderontvangsten … Niet in Beerse. Intussen zit er al voor 5 miljoen extra ontvangsten in deze begroting ten opzichte van twee jaar geleden. Je zou verwachten dat onze gemeenteschulden dus stilaan afgebouwd zouden worden. Niet met dit bestuur … In plaats van een beetje te sparen voor wat nog komen gaat, heeft het gemeentebestuur ondertussen al 11,5 miljoen meer uitgaven gepland dan twee jaar geleden werd voorzien.

Hoe betaalt een gemeente zijn schuld terug?

Daarvoor heeft Vlaanderen een veiligheid ingebouwd. Er wordt gekeken naar de autofinancieringsmarge. Kort uitgelegd: Je kijkt naar wat je jaarlijks ontvangt en naar wat je uitgeeft, en daar trek je je aflossingen voor de schuld af. Wel, die autofinancieringsmarge zakt in 2022 naar -292.000 euro. Een negatief resultaat dus. Bij elke goede huisvader moeten de alarmbellen afgaan in zo’n geval. Want dat wil zeggen dat je je lopende leningen niet meer kan betalen met je maandelijkse inkomsten. Op het einde van de legislatuur moet de autofinancieringsmarge positief zijn. We balanceren met andere woorden op een zeer slappe koord …

Werk aan de winkel

Het is tijd om de daad bij het woord te voegen en om werk te maken van schuldafbouw in plaats van schuldopbouw. “De meerderheid moet dringend stoppen met geld door ramen en deuren naar buiten te gooien”, vindt Bart Smans. “De Beersenaar droeg al flink bij door jaarlijks 750.000 euro extra te betalen na de belastingverhoging. Hoog tijd dat het gemeentebestuur in de spiegel kijkt en actie onderneemt om erger te voorkomen!”

Een aantal financiële vaststellingen in onze gemeente:

• Er werd voor nog eens 6 miljoen euro aan extra investeringen ingeschreven in de meerjarenplanning.
  • Er zijn nog heel wat schulden, zoals de Nieuwe Dreef en het Nieuw Dienstencentrum, niet opgenomen.
  • Er wordt (opnieuw) 2 miljoen euro voor de Nieuwe Dreef naar de volgende legislatuur verschoven. Een oplossing voor het zwaar verkeer in ons centrum moeten we dus niet snel verwachten.
  • Het gaat niet de goede kant uit met ons exploitatiesaldo. Doordat er 0 euro wordt gespaard, heeft dat een impact op de terugbetaling van de gemeentelijke leningen.
  • Inflatie loert om de hoek. Voor de periode 2023-2025 gaat men ervan uit dat de prijsstijgingen gaan liggen. Een groot risico, gezien ons hoog uitgavenpatroon.