N-VA vraagt afbouw wachtlijst voor kinderen met zorgnood in Giblo Beerse

Op 10 november 2022

Tussen 2019 en nu bouwde het gemeentebestuur van CDE-VLim.be en Beerse+ in Beerse het aantal plaatsen in GIBLO met 35 af. De gevolgen worden nu spijtig genoeg zichtbaar. Op dit moment staan er 13 leerlingen op de wachtlijst, terwijl er in 2019 nog geen wachtlijst was. Dit blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Inge Blondeel (N-VA) opvroeg bij schepen van onderwijs (en burgemeester) Bart Craane. Blondeel vraagt dat er gekeken wordt naar oplossingen.

In het schooljaar 2019-2020 waren er in Beerse 273 plaatsen voor kinderen met een zorgnood. Het jaar daarna besliste het gemeentebestuur voor een afbouw naar 234 plaatsen “We begrijpen dat er wordt geschoven met aantallen op het moment dat er geen wachtlijst is”, zegt Blondeel, “Soms moet je echter creatief zijn. Beslissen om af te bouwen in functie van lokalen kan ook anders opgelost worden. Het gemeentebestuur kan aan de directie mogelijkheden geven om elders lokalen te voorzien en/of bijspringen in verbouwingen.”

Vorig schooljaar merkte je al dat meer en meer mensen op de wachtlijst kwamen te staan. “Ik hoorde verschillende noodkreten van ouders”, aldus Blondeel, “Niet enkel de wachtlijst zelf telt, maar ook het verhaal erachter. Ouders stellen misschien de overgang naar buitengewoon onderwijs uit met alle bijhorende gevolgen. Ouders kiezen noodgedwongen een andere school, die veel verder ligt met alle bijkomende vervoersproblemen, of lange stressvolle busritten...”

Om daaraan tegemoet te komen creëerde men voor het schooljaar 8 nieuwe plaatsen. Dat is echter een druppel op een hete plaat. “Als je eerst 43 plaatsen wegneemt en er dan 8 ‘creëert’ is dat te weinig, dat zie je aan de stijgende wachtlijst.” zegt Blondeel. “Wanneer er sprake is van een wachtlijst, moet het gemeentebestuur de noden zo snel mogelijk in kaart brengen en die plaatsen opnieuw creëren, dat verdienen deze kinderen en hun ouders”. N-VA Beerse geeft aan dat het belangrijk is dat gekeken wordt naar hoe zaken efficiënter kunnen, en wil daar ook graag in meedenken. Voor hen is het ook belangrijk dat er geen kinderen met zorgnood in de kou blijven staan.