Beerse gaat voor fraudeonderzoek buitenlandse eigendommen

Op 29 april 2021, over deze onderwerpen: Sociale zaken

“Wie over een woning of bouwperceel beschikt, heeft geen sociale huurwoning nodig. Elke vorm van fraude moet maximaal worden uitgesloten.” geeft N-VA-gemeenteraadslid Bart Smans aan. “Daarom vroegen wij met N-VA reeds twee keer aan het bestuur van Beerse om in te zetten op onderzoek naar sociale huurders waarvan men vermoedt dat ze een eigendom in het buitenland bezitten, en dus geen recht hebben op een sociale woning.” We zijn blij dat op de gemeenteraad van april werd bevestigd dat hier op wordt ingegaan.

Iedereen gelijk voor de wet

Wanneer iemand eigendom bezit heeft hij geen recht op een sociale woning. Nakijken of iemand een eigendom bezit in het binnenland is relatief gemakkelijk. “Onderzoek naar buitenlands eigendom ligt moeilijker, daarom is het goed dat we via de Vlaamse Overheid kunnen inschrijven op een raamcontract om dit toch te bekijken.” zegt Smans, “Er zijn voldoende mensen die wachten op een sociale woning, het kan niet dat zij moeten wachten terwijl anderen frauduleus én eigendom bezitten én toegang hebben tot een sociale woning.” Beerse werkt met twee sociale huisvestingsmaatschappijen, beide zegden in april toe op deze manier te gaan werken.

Niet de eerste keer

Het raadslid stelde al twee keer de vraag om in onze sociale huurmaatschappijen dit onderzoek te voeren. Een eerste keer in juni 2019 en opnieuw in maart van dit jaar. Nieuw is de mogelijkheid voor de gemeente om in te schrijven op een raamcontract van de Vlaamse Overheid en de mogelijkheid tot subsidie voor dit soort onderzoek van minister Diependaele. “Zo zijn nu juridisch, administratief en financieel alle drempels weggewerkt, er is geen reden meer om hier niet op in te zetten.” geeft Smans aan.