Besparingen bij OCMW dragen bij aan goed financieel resultaat van onze gemeente, ocmw bijdrage daalt

Op 2 februari 2018, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Sociale zaken

Binnen het OCMW van Beerse werd de voorbije jaren flink op de kosten gelet. Door meer samen aan te kopen met de gemeente, meer samen te werken, het focussen op de kerntaken en het herbekijken van bijvoorbeeld verzekeringen konden we flink op de kosten besparen. Daardoor konden we 1,7 miljoen euro aan schulden aflossen. Daarnaast werden 12 kamers voor mensen met dementie gebouwd, zonder dat we hiervoor moesten gaan lenen! Bovendien werd er niet geraakt aan de kwaliteit van de dienstverlening.

Gemeentelijke bijdrage

Onze gemeente betaalt elk jaar een bijdrage voor de werking van het OCMW. Met deze bijdrage wordt de dagelijkse werking van ons OCMW betaald. Dankzij het goede financiële beleid van het OCMW de voorbije jaren, kon de bijdrage structureel worden verlaagd (zie grafiek). Bovendien werd er extra geïnvesteerd terwijl de schulden werden afgebouwd.

Zo werd het overschot op dagelijkse werking in 2016 (625.000 euro) teruggegeven aan de gemeente.

Breuk met het verleden

Tijdens deze bestuursperiode daalde de gemeentelijke bijdrage met 5% ten opzichte van het aantreden van deze ploeg zonder te raken aan de kwaliteit van de dienstverlening! We besparen op de structuren, niet op de mensen. Tijdens de vorige bestuursperiode steeg de gemeentelijke bijdrage nog met 59%. In ons eerste jaar was er wel nog een stijging omdat de cijfers van het Lokaal Dienstencentrum de ontmoeting voor de eerste keer werden opgenomen.

Hadden we hetzelfde traject blijven aanhouden, zou ons dat onze gemeente op dit moment jaarlijks 1.800.000 euro extra kosten.

Zelfde werkwijze in de gemeente

In de gemeente werken we op dezelfde manier verder aan het gezond maken van de financiën. Een tekort van 305.000 euro per jaar in 2012 werd omgebogen naar een overschot van 1,66 miljoen euro per jaar in 2017.

Ook in de gemeente konden we de overschotten op de dagelijkse werking gebruiken om investeringen te doen. Doordat we een mooi structureel overschot blijven houden (1,33 miljoen euro per jaar in 2020) konden we eind vorig jaar ook de personenbelasting verder verlagen van 6,2 % naar 6%. Aan het begin van onze bestuursperiode bedroeg deze nog 6,5%.