Kinderopvang in Beerse wordt duurder, N-VA kan deel prijsverhoging tegenhouden

Op 30 juni 2022, over deze onderwerpen: Jong Beerse-Vlimmeren krijgt extra aandacht
verhoging prijzen kinderopvang in Beerse

De meerderheidspartijen in Beerse (CDE-Vlim.be en Beerse+) verhoogden op de gemeenteraad van 30 juni de prijzen van kinderopvang. Een dag kinderopvang zal daardoor per kind 14 euro in plaats van 12 euro kosten. Ook worden de prijzen geïndexeerd. Het voorstel was om de indexering ook nog naar boven af te ronden, maar na een pleidooi van Bart Smans (N-VA) besliste het bestuur deze toch te schrappen.

Kinderopvang duurder

Nadat in mei 2019 het bestuur van Beerse de sportdagen voor kinderen al duurder maakte, wordt nu ook de kinderopvang duurder. “Een jong gezin met twee kinderen betaalt vanwege het kortingsprincipe hierdoor 3,75 euro extra per dag,”, hekelt Smans,  “Burgemeester Craane vond dat 2 euro per kind niet veel voorstelde, maar voor werkende ouders doet dit de maandelijkse rekening  toch weer een stuk oplopen.”

Indexering van de prijzen

Vroeger werden de prijzen niet geïndexeerd, dat zal vanaf 1 september wel het geval zijn. De meerderheid voegde daaraan toe dat de indexering naar de hogere 10 cent zou worden afgerond. Smans hield echter een pleidooi om dit te schrappen. “Voor digitale betalingen is een afronding niet nodig en niet nuttig”, gaf Smans mee. Hij staafde zijn woorden met een voorbeeld. Voor het eerste begonnen halfuur kost de opvang nu 1 euro, met een indexering van bijvoorbeeld 6% zou dit betekenen dat dit 1,06 euro en na de afronding naar boven 1,10 euro wordt. Dat is dus 10% extra in plaats van 6%. Voor opvang van minder dan 3 uur is de kost nu 4 euro. Bij diezelfde inflatie, zou dit 4,24 euro worden, wat een onlogische afronding naar 4,30 euro zou betekenen.

Afronding naar boven geschrapt

Na het debat in de gemeenteraad werd beslist om het voorstel van Smans te volgen, en geen afronding naar de hogere 10 cent door te voeren. N-VA reageerde tevreden dat hierdoor de rekening niet nog extra oploopt. “Een indexering is logisch, een afronding louter naar boven is dat niet”, zegt Smans, “met de stijging van de dagprijs naar 14 euro zal een gezin al genoeg extra betalen, ik ben blij dat we hebben kunnen zorgen dat deze afronding niet voor een nog hogere maandelijkse kost zorgt.”

Lees hier ook het artikel in HLN.