N-VA Beerse-Vlimmeren stelt haar programma voor

Programma N-VA Beerse-Vlimmeren

N-VA Beerse-Vlimmeren stelt haar programma voor de verkiezingen van oktober voor. Ze baseerden zich op de input die ze kregen van de vele buurtbabbels die ze afgelopen jaar deden en de punten die hun leden en bestuursleden naar voor schoven. “Het programma vertaalt zich in 7 speerpunten, waarvan er één de rode draad vormt; we geven niet meer geld uit dan we ontvangen.” vertelt lijsttrekker Lili Jansen ons.

Die rode draad om op de centen te passen is belangrijk voor het hele programma, legt de lijsttrekker uit. Er dienen keuzes gemaakt te worden binnen de context die er is. De belastingen verhogen, zoals de huidige bestuursploeg deed, is een gemakkelijkheidsoplossing, dat moeten we vermijden. Projecten zoals het Nieuw Dienstencentrum en de bouw van GIBLO voeren we uiteraard uit. De kostprijs dient centraal te staan, bij deze en andere projecten.

Het gebouwbeheer is daarbij enorm belangrijk voor de N-VA. Oude gebouwen stoten we af waar nodig. Maar we investeren ook, bijvoorbeeld voor brandweer, rode kruis en ambulancediensten. Aankopen die niet binnen de visie passen, zoals de aankoop van het gebouw van bpost door het huidige bestuur, zijn daarbij uit den boze. Een andere belangrijke pijler is de veiligheid in ons dorp. Dit hangt sterk samen met de mobiliteitsvisie, en daarbij is het weren van zwaar verkeer uit de dorpscentra essentieel. “Geen getalm meer rond de ontsluitingsweg om het vrachtverkeer uit het centrum van Beerse te krijgen én kijken hoe we met camerabewaking het zwaar verkeer uit het centrum van Vlimmeren kunnen weren”, vertelt Lili. De N-VA denkt ook al na op langere termijn en wil het kruispunt Bax ontlasten door de ontsluiting van de industrie van Beerse-Zuid. “Hiervoor zijn gesprekken met andere gemeentes en hogere overheden nodig, laat dat net zijn waarin onze partij uniek is in Beerse. Wij hebben connecties buiten onze gemeente, en die gebruiken we ook! Beerse is geen eiland”

De focus op opvang voor jong en oud is een vierde pijler binnen het programma. Baby- en peuteropvang is een groot probleem, daarin zoeken we actief naar oplossingen en kijken daarbij onder meer hoe we onthaalouders en privé-initiatieven hierin kunnen ondersteunen. Daarnaast is er veel vraag naar dagopvang voor ouderen. We integreren dat in onze zorgcampus, zodat mantelzorgers af en toe de handen vrij hebben. Binnen die zorgcampus willen we ook nadenken over combinaties tussen jong en oud, daar is vraag naar bij de mensen, de aanwezigheid van kinderen houdt oudere mensen ook jong. Voor de oudere generatie is ook de focus belangrijk om in te zetten op wie minder digitale vaardigheden meekreeg.

De drie laatste speerpunten van het programma van de N-VA gaan over het aantrekkelijker en veiliger maken van de dorpscentra. Hierbij is de verbinding van de verschillende parken in het centrum tot één centraal park een focus. Zo krijgen jong en oud mogelijkheden om zich in een groene omgeving te ontspannen. De opwaardering van de dorpscentra is ook een strijdpunt. We zetten een participatieproject op waarbij mensen zelf kunnen zeggen wat nodig is in ons centrum, en willen daar ook naar handelen. Iedereen, dat wil zeggen de verenigingen, winkels, scholen, kerkfabriek,... . Ondernemend Vlimmeren en Beerse verdient daarbij onze steun. We ondersteunen de ondernemers die willen (ver)bouwen en zorgen ervoor dat procedures sneller lopen. Ook de leegstand pakken we aan, zo stoppen we de verloedering van ons centrum.

Daarbij willen we ook terug een nieuwe dynamiek om meer leven in de brouwerij te krijgen. De N-VA wil de Halloweenrun terug van stal halen en de overdekte kerstmarkt terug in Beerse Centrum voorzien. Het speelweefselplan, dat wijken met elkaar moet verbinden om kinderen veilig te laten spelen in de buurt, moet verder uitgewerkt worden. Ook moet de site Roefs worden ontwikkeld in onderling overleg met de burgers van Den Hout, zodat zij hun noden daarin kunnen duiden. Het ondersteunen van verenigingen is ook van belang voor de samenhang van het dorp en daarom wil de N-VA ook de subsidies van deze verenigingen indexeren. Dit stelden ze in het verleden al meermaals voor, maar het werd telkens door de huidige meerderheid telkens van tafel geveegd. Dat moet anders.

Je kan onze speerpunten ook hier lezen.