N-VA bekomt duidelijke procedure voor de melding van milieuklachten in Beerse

Op 28 augustus 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid in ons dorp

N-VA agendeerde op de gemeenteraad van 27 augustus een punt om een duidelijke procedure voor de melding van milieuklachten uit te werken in Beerse. “De bedoeling is dat de gemeente in de toekomst een overzicht heeft van milieuklachten”, verduidelijkt raadslid Bart Smans, “Op dit moment is dat overzicht er niet en zo is ook niet snel duidelijk welke omvang en ernst een incident heeft en welke communicatie mogelijks nodig is.” We zijn blij dat de gemeenteraad dit voorstel unaniem heeft aangenomen.

De aanleiding dat N-VA vraagt om de meldingen centraal bij te houden is de schade die inwoners in Den Hout hadden aan onder meer wagens, ramen, zonnepannelen en veranda’s. Smans bracht dit in juni aan op de gemeenteraad. Daarna meldden zich nog heel wat slachtoffers. “Op extra vragen hierover naar het aantal dossiers, kon de gemeente niet antwoorden”, zegt Smans, “Ik denk dat het aangewezen is dat we in de toekomst wel zo’n overzicht bijhouden, zo kan de gemeente sneller en beter haar burgers informeren.”

Concreet vroeg N-VA om in samenwerking met de noodplanningscoördinator en de Dienst milieu en duurzaamheid een duidelijke procedure uit te werken voor de melding van milieuklachten. Hierbij is het belangrijk dat de klachten centraal worden verzameld en bijgehouden met het oog op een goed overzicht van alle klachten. Het doel is om snel duidelijkheid te krijgen wanneer actie ondernomen dient te worden. Zo kan, indien nodig, gecommuniceerd worden naar de inwoners van de gemeente Beerse toe. Smans reageert enthousiast dat de manier van werken werd aangenomen en werk wordt gemaakt van een beter Beerse om in te leven.

Benieuwd naar wat we juist voorstelden? Dat kan je hier lezen.