N-VA-voorstel voor toegankelijkere gemeente afgeschoten door gemeentebestuur

Op 29 november 2019, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Toegankelijkheid

N-VA Beerse gaat er prat op dat ze deze legislatuur constructief oppositie voeren. Ze legden al heel wat voorstellen op tafel ter verbetering van de gemeentelijke werking. In oktober stelde raadslid Bart Smans (N-VA) voor dat de gemeente lid zou worden van het Vlaams Agentschap Inter. Zij bekijken wat er beter kan in de gemeente naar toegankelijkheid toe. In oktober stelde het bestuur de beslissing met een maand uit, nu veegden ze het van tafel. “Een gemiste kans” zegt Smans, “Gebouwen,  evenementen, halteplaatsen en speeltuinen, er is meer dan genoeg werk om toegankelijkheid in Beerse te bevorderen.”

Toegankelijkheid is enorm belangrijk. De meeste mensen denken bij toegankelijkheid automatisch aan bijvoorbeeld rolstoelgebruikers. Maar daarnaast zijn er mensen met een kinderwagen, senioren slechtzienden, mensen met een ledemaat in het gips, enz. die baat hebben bij een goed toegankelijke gemeente. Zelf kijk je gemakkelijk zaken over het hoofd, daarom is het niet slecht om mensen met expertise dit voor de gemeente te laten beoordelen. “Zonde dat het bestuur niet wil inzetten op een meer toegankelijke gemeente” zegt Smans.

De gemeente werpt de kost op als drempel. “Een gemeente mag investeren in toegankelijkheid voor zijn burgers en wordt daar zelfs financieel beter van” geeft Smans aan. “Het ergste is dat ik het financiële plaatje heb nagekeken. Van het lidgeld van 750 euro per jaar mogen de toegankelijkheidsadviezen worden afgetrokken, en dat zorgt er dus eigenlijk voor dat er geen extra kost is.” Bovendien wordt de gemeente er beter van. Als je geen expert inhuurt, iets van toegankelijkheid over het hoofd ziet, en achteraf kosten moet doen om dat recht te zetten, kost dat de gemeente al snel duizenden tot tienduizenden euro extra.