Na sportkampen wordt ook kinderopvang duurder in Beerse

Op 29 november 2019, over deze onderwerpen: Jong Beerse-Vlimmeren krijgt extra aandacht

Opnieuw wordt het duurder voor werkende ouders uit Beerse om opvang te voorzien voor hun kinderen. “Het bestuur met CDE-Vlim.be en Beerse+ verhoogt zowel de prijs van de activiteiten van de Berenbende als de tarieven van voor- en naschoolse opvang.” zegt N-VA-raadslid Inge Blondeel vol ongeloof, “Het gemeentebestuur viseert opnieuw de werkende ouders.” N-VA-raadslid Linda Bosch kaartte de werkomstandigheden van de voor- en naschoolse kinderopvang aan, nadat ze zelf daar een dagje had meegedraaid. “Ik heb de bevoegde schepen aangeraden om ook eens een dag op de werkvloer te gaan staan.” zegt Bosch.

Eerder dit jaar trok de gemeente Beerse de tarieven voor sportkampen op. Nu haalt het bestuur hun hun eigen verhoging aan als argument om ook de prijzen van andere kinderopvang op te trekken. “Het gemeentebestuur maakt kinderopvang duurder om het marktconform te maken” zegt Blondeel, “Vreemd dat ze zelf die hogere marktprijs eigenlijk veroorzaakten door de prijs van sportactiviteiten zelf te verhogen.” Een halve dag activiteiten met de Berenbende zal vanaf nu 7 euro kosten in plaats van 5 euro, een stijging van maar liefst 4 euro per dag per kind voor de werkende ouder. Ook een dag in de voor- of naschoolse kinderopvang gaat van 10 naar 12 euro. Dit kost de ouder dus 2 euro per dag per kind extra.

Raadslid Linda Bosch draaide een dag mee met de naschoolse kinderopvang. Daar worden op dit moment op sommige dagen meer dan 100 kinderen opgevangen door 4 begeleiders. De werkomstandigheden zijn niet evident. “Als het gemeentebestuur dan toch kiest om de prijzen op te trekken, pleit ik ervoor om dit in te zetten voor extra begeleiding” geeft Bosch aan, “De prijs voor kinderopvang optrekken is één zaak. Zorgen dat de ouders en kinderen er kwalitatieve opvang voor terugkrijgen een ander.” Het raadslid raadde de bevoegde schepen, Rommy Swinnen (CDE-Vlim.be) aan om ook eens een dag mee te draaien en te zien hoe de werkomstandigheden zijn.