Vrouwenvisie over kinderopvang groot succes

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: Jong Beerse-Vlimmeren krijgt extra aandacht
Vrouwen N-VA Beerse

De eerste Vrouwenvisie over kinderopvang was een enorm succes. We namen samen met vrouwen uit onze gemeente het hele gemeentelijke beleid over kinderopvang onder de loep. Wat gaat goed? Wat is er veranderd deze bestuursperiode? Wat kan nog beter?

Als eerste gaven we een korte uitleg over de realisaties van deze bestuursperiode. Het aanbod bij sport-en spelweken is sterk uitgebreid in de vakantie. Opvangplaatsen werden ook sterk uitgebreid. De goede samenwerking met de Berebende maakt het werkende ouders nog makkelijker om hun kind voor en na het werk te komen ophalen van de activiteiten. Waar dat vroeger niet of nauwelijks was afgestemd op werkende ouders. Dat komt natuurlijk het hele gezin ten goede!

Wel merkten we dat er een tekort is aan baby- en peuteropvang in onze gemeente. Daar moeten we werk van maken! Prive initiatieven moeten we sterk aanmoedigen als bestuur, zowel voor onthaalouders als voor crèches. Voor de iets oudere kinderen merkten we dat er meer nood is aan nog meer flexibele opvang. Zo is de vraag om vakantieopvang tijdens het bouwverlof te voorzien een terechte vraag. Dat moeten we zeker bekijken!

Natuurlijk zijn er nog verbeterpunten te vinden. Zo werd het inschrijven voor de sport- en vakantieweken als enorm stresserend ervaren door enkele ouders. Dat hebben we al meteen opgepikt en doorgegeven aan de betrokken diensten! Zo kunnen we een deel van onze gespreksavond al meteen in het beleid meenemen. Hartelijk dank aan alle vrouwen die mee luisterde en ideeën gaven tijdens de Vrouwenvisie avond.

Zo bouwen we elke dag verder aan een veilig en welvarend Beerse-Vlimmeren

-Inge Blondeel