Armoedebestrijding in Beerse heeft resultaat!

Op 4 april 2018, over deze onderwerpen: Jong Beerse-Vlimmeren krijgt extra aandacht, Sociale zaken

“In het begin van deze bestuursperiode werd een beleidswerker armoede aangesteld.Zij heeft al mooi werk geleverd! We hebben enorm veel mensen kunnen helpen” aldus OCMW-voorzitter Simonne Woestenborghs (N-VA), “Op de gemeenteraad van 29 maart en de OCMW-raad van 20 april stelde zij haar laatste twee projecten voor.”

Ervaringsdeskundigen armoede zijn 1 jaar aan het werk

Eén jaar geleden werden in Beerse twee halftijdse ervaringsdeskundigen armoede aangeworven. Zij gaan actief op zoek naar jongeren en gezinnen die in armoede leven om hen te helpen waar het kan. De ene helpt jongeren in armoede, de andere gezinnen in armoede. Het resultaat mag er zijn! Tijdens het eerste jaar hielpen zij 30 jongeren en 40 gezinnen. Het deel van de gezinnen zijn alleenstaanden of eenoudergezinnen Daarnaast werd een armoedetoets toegepast op het systeem van buitenschoolse kinderopvang (IBO). Zo kunnen we mensen die in armoede dreigen te komen snel opvolgen en verder helpen.“Zo kunnen we ook verder inzetten op het voorkomen van kinderarmoede”, aldus een trotse Simonne Woestenborghs.

Inzetten op werk

Ook een nieuw project om kinderarmoede te voorkomen werd voorgesteld. Beerse bekwam voor hun ingediende project ‘start-to-activate’ 60.000 euro subsidies van Vlaams Minister voor armoedebestrijding Liesbeth Homans (N-VA). In 2018 en 2019 wordt er binnen dit project ingezet op activering van mensen in armoede. Door mensen naar werk toe te leiden verkrijgen ze meer financiële armslag en komen ze vooruit. Het doel is om tijdens deze periode 15 gezinnen naar werk te begeleiden.